Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Pressmeddelande

Givande samtal om gastronomins betydelse för besöksnäringen

På fackmässan GastroNord samlades nyckelpersoner inom turist- och gastronominäringen i Stockholm för att diskutera den viktiga frågan om gastronomins betydelse för besöksnäringen. Hur lockar Sverige till sig ännu fler gastroturister? Vad betyder det för en region? Med i samtalet var Mats Wessman, Visit Sweden, Fredrik Eriksson, Långbro Värdshus; Per Lundin, Gastronomi Sverige; Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, Sara Sundqvist, Visita och Caroline Strand, Stockholm Visitors Board.

Moderator var Jens Linder, kock och matjournalist som tillsammans med samtliga diskuterade hur Sverige och olika regioner kan locka till sig ytterligare turister som är intresserade av god mat och dryck. Först ut var Patric Sjöberg, vd på Stockholmsmässan som lyfte fram gastronomins betydelse för Stockholmsmässans verksamhet.

- För Stockholmsmässan som arrangör av mässor, möten och konferenser har det stor positiv inverkan att Stockholm idag är ett gastronomiskt center. Speciellt viktigt är det när vi arbetar för att få hit internationella konferenser, att också kunna erbjuda våra delegater en gastronomisk upplevelse.

För två år sedan avgjordes Bocuse d’Or i Stockholm.

- För två år sedan hade vi Bocuse d´Or finalen här på GastroNord och nu har vi Alexander Sjögren som ska tävla i Budapest i maj. Sverige har haft ett duktigt kocklandslag under många år och jag är övertygad om att det haft stor betydelse för hela gastronomisverige. Men vi kan inte bara leva på kocktävlingar, lika viktigt är det att det finns en levande matkultur överallt, berättar Fredrik Eriksson, Långbro värdshus.

Mats Wessman från Visit Sweden, som har det uppdraget att marknadsföra Sverige utomlands redovisade för hur betydelsefulla matframgångarna i Sverige är för den internationella turismen i Sverige. Vi har cirka 10 procent av turisterna som enkom kommer till Sverige för att äta på toppkrogarna. Dessutom är dessa turister kapitalstarka och spenderar mycket pengar i Sverige.

- Det är viktigt att vara medveten om att konkurrensen är hård där ute och många länder arbetar med matsegmentet. Många länder satsar stort på den gastronomiska turismen så Sverige måste hela tiden vara på tå.

Det handlar om att locka turismen till Sverige, men Caroline Strand på Stockholm Visitors Board, SVB,pratade om Stockholm som matdestination.

- Jag är oerhört stolt att få arbeta med att marknadsföra en sådan stad som Stockholm. SVB:s erfarenhet är att vi ofta levererar över förväntan gentemot våra turister.

Utanför Stockholm handlar det mycket om hur regionerna arbetar med den regionala matkulturen. Sara Sundqvist från Visita exemplifierade med hur bland annat Åre arbetat med matsegmentet men lyfte även fram Grebbestad, känd för sina sommarturister men som numer lockar gastronomi-intresserade även en grå novemberdag.

Avslutningsvis talade Per Lundin från Gastronomi Sverige om hur viktigt det är att det finns en gemensam satsning och att politiker på riks- och lokalnivå har en stor betydelse för hur framgångsrikt Sverige ska bli på den gastronomiska turistkartan. Han påpekade också att politikerna har en viktig roll när det gäller att skapa en utbildning som är nutida.

GastroNord och Vinordic pågår 26-29 april på Stockholmsmässan.

För mer information kontakta:
Daniel Fritzdorf, projektchef, daniel.fritzdorf@stockholmsmassan.se, + 46 70 789 41 96
Lotta Signeul, pressansvarig, lotta.signeul@stockholmsmassan.se, + 46 70 789 43 36
www.gastronord.se
, www.gastronomicweek.se

Bilder